Cele na Nowy Rok

Cele na Nowy Rok

Analizując mijający rok bywa, że jesteśmy z siebie niezadowoleni – nie zrealizowaliśmy całej listy postanowień i czujemy się rozczarowani, mamy poczucie niedosytu lub wręcz zmarnowanego czasu.

W jaki sposób zatem tworzyć postanowienia i stawiać przed sobą nowe cele, by je z sukcesem realizować?

Po pierwsze – forma!

Często tworząc postanowienia popełniamy błąd już na starcie – formułujemy zbyt ogólne cele, które w zasadzie niewiele mówią o tym, jakich efektów się spodziewamy. Wiele osób na początku roku obiecuje sobie, że schudnie i właśnie w taki sposób zapisuje swoje postanowienie: „W nowym roku schudnę”. Kiedy jednak będziemy wiedzieć, że cel jest zrealizowany? Kiedy schudnę 2 kg czy 20 kg? Mam to zrobić w dwa tygodnie, czy może w rok? Dlaczego to dla mnie ważne? Jeśli nie odpowiemy sobie na te i podobne pytania, jest duże ryzyko, że nasze postanowienie się rozmyje i już w marcu nie będzie po nim śladu.

Aby temu zapobiec, warto zastosować model SMART, który opisuje w jaki sposób formułować cele:

S – Simple: cel musi być sformułowany prosto i konkretnie

M – Measurable: cel musi być tak zdefiniowany, by można zmierzyć  postępy w jego wykonaniu i stopień realizacji.

A – Achievable: cel musi być realistyczny do osiągnięcia, w przeciwnym wypadku tracimy motywację do realizowania go.

R – Relevant: cel powinien być ważnym krokiem naprzód a jednocześnie musi stanowić określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował.

T – Time defined: cel powinien mieć dokładnie określony horyzont czasowy w jakim zamierzamy go osiągnąć.

 W jaki sposób zatem sformułować plan zrzucenia wagi? Można w ten sposób: „W okresie od 1.01.2019 do 31.03.2019 zrzucę miesięcznie po jednym kilogramie. Będę wiedzieć, że osiągnęłam/łem mój cel, kiedy 31.03.2019 będę ważyć 65 kg.” Oczywiście w przypadku chudnięcia warto dodać też w jaki sposób to osiągniemy – np. „By osiągnąć swój cel będę chodzić 2 razy w tygodniu na siłownię i trenować tam 1h.” Pamiętajmy, by być jak najbardziej precyzyjnym w określaniu poszczególnych etapów realizacji postanowienia.

 

Po drugie – nie wszystko naraz!

Zdarza się, że lista postanowień jest bardzo długa – chcemy zdrowiej się odżywiać, więcej ruszać, zgubić kilka kilogramów, nauczyć języka obcego, podszkolić umiejętności zawodowe, zmienić pracę… Czasami ilość zmian, które chcemy wprowadzić może nas przytłoczyć i w efekcie bardzo szybko się zniechęcimy. Stare nawyki są zazwyczaj silne, dlatego warto stosować metodę małych kroczków – jeśli nie jesteśmy przyzwyczajeni do określonego stylu działania, to nagła i drastyczna zmiana może być dla nas szokiem. Jeśli planujemy np. więcej się ruszać, to codzienne forsowne ćwiczenia na siłowni mogą nam raczej zrobić krzywdę, lepiej zacząć od spacerów.

 

 Po trzecie – bądź dla siebie łaskawa/y!

Zmiana nawyków jest trudna i nierzadko bywa usiana mniejszymi lub większymi porażkami. Przygotuj się na nie i nie traktuj siebie zbyt surowo. Zastanów się, co powiedziałbyś najlepszemu przyjacielowi, gdyby znalazł się w takiej sytuacji jak Ty? Zazwyczaj innych ludzi oceniamy dużo łagodniej niż samych siebie, warto więc spojrzeć na siebie trochę z boku.

 

W Nowym Roku życzymy wielu fantastycznych wyzwań, satysfakcji zawodowej i ciągłego rozwoju!

Biuro Karier GWSH

Katarzyna Ziółek-Jura

 

2
Styczeń2019